Koud maar zonnig

27 januari 2023 - Benicarló, Spanje

25 januari was natuurlijk een feestelijke dag.
Alie was jarig en dat hebben we gevierd in het restaurant van de camping waar op die middag live muziek was en die speelde op mijn verzoek Happy Birthday wat Alie in eerste instantie niet leuk vond maar later toch wel weer. Het werd een feestelijk geheel. Toen even naar de camper even bijkomen van de versnaperingen. Om 7 uur weer naar het restaurant om Paella te eten en die smaakte voortreffelijk. Ook maakte de ober nog voor mij een speciale CaliMucho en zei daarbij dat dat orgineel 3/4 rode wijn moest zijn en 1/4 coca-cola en geen cola light zoals ik dat altijd dronk.
Calimocho – 'Kalimotxo' in het Baskisch – is een cocktail gemaakt op basis van rode wijn en cola.

Paella Calimucho

Dit drankje wordt voornamelijk gedronken tijdens festivals in het Baskenland. Het gerucht gaat dat de mix is ontstaan na een poging om de slechte kwaliteit van de rode wijn te camoufleren. De calimocho wordt meestal gedronken op alle soorten van feesten in Spanje. Deze cocktail van rode wijn en koolzuurhoudende cola is echter ook bekend in andere landen zoals Argentinië, waar het 'heavy metal' wordt genoemd. Het gebruik ervan heeft zich zo verspreid dat zelfs The New York Times er een artikel aan wijdde waarin de auteur, Rosie Schaap, niet aarzelde om het te definiëren als een onuitsprekelijk plezier ”.

calicola

Ondanks zijn bekendheid, is de calimocho nog steeds door bepaald mysterie omringt: is het waar dat het van Baskische oorsprong is?

En is de naam eigendom is van het merk Coca Cola?

De Spaanse oorsprong
Hoewel de term  kalimotxo  inderdaad een Baskische uitvinding is, leggen de makers van het woord zelf uit dat ze het mengsel van wijn en cola al kenden voordat ze het gebruikten: het boek  The Invention of Kalimotxo en anekdotes van de festiviteiten,  uitgegeven door Antzarrak ,  legt uit dat "iemand met grote autoriteit opmerkte dat dit mengsel niets nieuws was en dat het Rioja libre werd genoemd,  waarmee hij verduidelijkte dat het een drankje was, dat veel door jongeren in Bilbao werd gedronken en in het bijzonder door beurs en effectenmakelaars ". Ze bedachten de term tijdens de festiviteiten 1973 van de oude haven van Algorta.

Calimocho Recept
           Om Calimocho te maken  heb  je alleen de volgende ingrediënten nodig:

• 1 deel Coca Cola
  • 1 deel Rode Wijn
  • ijs-
  • 1 glas
  • 1 schijfje citroen (optioneel)

Vandaag 27 januari vertrekken wij naar Platja d'Oliva

Platja oliva

1. Han van Putten:
    27 januari 2023
    Een duidelijke uitleg van jouw lievelingsdrankje, Ron ! We hadden het er al eens over, maar dit wist ik allemaal niet. Ga ik nu toch eens proberen! En Alie, natuurlijk alsnog van harte gefeliciteerd. Het is de 25e helemaal door mijn hoofd geschoten! Excuus.

Mooie trip morgen richting Benidorm ! Genieten weer. Goeie reis !
  2. Marie Grapendaal:
    28 januari 2023
    Lekker hoor, overal een feestje van maken😍
  3. Joyce van Hamersvelt:
    29 januari 2023
    Nou weten we nog niet wie het uitgevonden heeft??? Volgens mij Ron Schutte hahaha. Goede reis maar weer, voorzichtig rijden met al die drank op. Lekker trouwens die paella mmmmm. Dikke zoen.